Wat is het verschil tussen een hartinfarct en een hartaanval?

En wat geeft de meeste kans van overleven?
Waaraan herken je het één of juist het ander?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Een hartinfarct wordt in de "volksmond" ook wel hartaanval genoemd.

De verschijnselen van een hartinfarct zijn:
benauwdheid
beklemmend gevoel/pijn op de borst met uitstraling naar linkerarm en kaak, soms rechterarm
vermoeidheid
transpireren
grauw eruit zien
angst, onrust, soms hyperventileren

Wat je moet doen bij een hartinfarct:
112 bellen
laten zitten
knellende kleding losmaken
geruststellen
zorg dat er niet onnodig zuurstof wordt verbruikt, dus rustig houden
vraag of er al medicijnen tegen hartfalen worden gebruikt, niet meer medicijnen geven dan voorgeschreven.

Begin direct met reanimeren bij geen of geen normale ademhaling.
In veel openbare ruimtes is er vaak een automatische externe defibrillator A.E.D. volg de instructie`s bij het apparaat!

Een hartinfarct wordt niet altijd voorafgegaan door pijn op de borst en niet iedereen met pijn op de borst krijgt een hartinfarct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hartaanval dan slaat je hart een tijd ongecontroleerd snel en kan zo snel gaan dat er een kramp kan optreden...
Hartinfarct is een zuurstoftekort doordat het hart zelf ergens te weinig zuurstof krijgt om normaal goed te functioneren, vaak door een dichtgeslibde hart(slag)ader...

Het eerste merk je door de slagfrekwentie even heel snel is en als het verkampt en stopt, dan merk je dat ook...
Het tweede is minder heftig in het begin, dan krijg je ergens pijn in de borst die uitstraalt naar de arm of de nek of borst... En kan wel wat overgaan, maar toch kan het dan al geschied zijn en een stukje afgestorven, vak en meestal uit zich dat in moeheid en kortademigheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hartinfarct is een ander woord voor een hartaanval. Het woord hartaanval zegt iets over het moment dat de pijn gesignaleerd wordt: je wordt ‘aangevallen’. Een hartaanval kan leiden tot een hartstilstand, maar dit hoeft niet. Niet alle hartstilstanden zijn het gevolg van een hartaanval: het hart kan ook tot stilstand komen door ademhalingsproblemen, bijvoorbeeld bij verdrinking, een ontsteking (myocarditis), een zieke hartspier (cardiomyopathie), hartfalen of een elektriciteitsongeval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt dat iemand een hart of hersen infarct heeft bel dan direct 112.
Vertel wat je ziet aan het slachtoffer, pijn op de borst (ALsof er een olifant opzit) benauwd en pijn in een van de armen, nek of rug, grauwe kleur in het gezicht, blauwe lippen.
Herseninfarct: Scheef gezicht of mond, kan niet meer uit woorden komen, verward geen besef van tijd of plaats.

Hartaanval is vaak een vernauwing in de kransslagaders rond het hart waardoor te weinig zuurstof naar het hart gaat en een infarct is een bloedpropje waardoor zuurstof naar belangrijke delen niet meer lukt.

Wil je er iets mee? Informeer op je werk eens bij BHV.
Kijk eens bij het Rode Kruis in je woonplaats

Je kunt met deze kennis levens redden maar besef wel dat je nare dingen kunt meemaken. (Als je moet reanimeren, is het slachtoffer al heel ver heen. Besef dat wel.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hartaanval betekend KANS op hartstilstand. Ander woord dood gaan. En een hartinfarct is i.v.m bloed stolsel van een slagader van de hart dood van weefsel.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb er net 3 weken geleden een gehad en volgens mij is een hartinfarkt en een hartaanval hetzelfde. In het ziekenhuis gebruikten ze die woorden gewoon door elkaar.